DE PANNEKOEKTREIN

Materieel station Marrum-Westernijkerk

De Pannekoektrein Marrum Friesland PannekoekenVoor station Marrum-Westernijkerk staat de imposante Humboldt Locomotief uit 1914 te pronken. Achter de locomotief staan twee rijtuigen van het type CD 21. Het cijfer 21 staat voor het bouwjaar van beide rijtuigen en wel 1921. Deze rijtuigen zijn vrijwel identiek aan de rijtuigen die op het Dokkumer lokaaltje hebben gereden. 

Het voorste (2e klasse) rijtuig is overgenomen van het spoorwegmuseum van Dieringhausen bij Keulen en verkeerde in redelijke staat. Uit hetzelfde museum komt ook de Humboldt stoomlocomotief. 

Het tweede (3e klasse) rijtuig is na lang zoeken gevonden in de bossen bij het dorpje Kaunitz in Duitsland. Dit rijtuig was er zeer slecht aan toe, oftewel volledig gesloopt, zonder dak, ramen en interieur.

De Stationschef van Marrum zag er eigenlijk geen heil meer in. Echter Trijntje wist wel zeker dat we dit rijtuig weer helemaal tip top zouden krijgen. En ze had gelijk, kostte slecht een jaartje, maar dan heb je ook wat…

De Humboldt stoomlocomotief wordt al geruime tijd door vrijwilligers gerestaureerd en voorzien van de originele onderdelen als meters, kleppen, afsluiters en stoomleidingen. 

Al het rijdend materieel van de M.IJ.S.M. is per dieplader getransporteerd naar Marrum. Wat de locomotief betreft was dit een bijzonder transport aangezien de loc 65.000 kg weegt.

Aan perron 2 staat nog een ander rijtuig en wel een zogenaamde C 40. Dit rijtuig is gebouwd in 1939 en overgenomen van het Lokpark spoorwegmuseum in Braunschweig. Het rijtuig verkeert nog in zeer originele staat en komt zo uit actieve dienst. De houten banken zijn prachtig maar zitten wat “houterig”.

Technische informatie Humboldt stoomlocomotief
Tractievorm: Stoom
Fabrikant: Humboldt (D)
Fabrieksnummer: 1052
Bouwjaar: 1914
Spoorwijdte: 1435 mm
Gewicht: 65 ton
Lengte o/b: 10.6 m
Vermogen: 420 PK (308,7 kW)
Max.snelheid: 40 km/h
Historische nummers: KFBE 21

Technische informatie C21 rijtuigen
Fabrikant:
Fabrieksnummers: 44 645 en 44 604
Bouwjaar: 1921
Spoorwijdte: 1435 mm
Gewicht:
Lengte o/b: 13.84 m

Technische informatie C40 rijtuig
Fabrikant: Busch (Bautzen) en Lindner (Ammendorf)
Fabrieksnummer: VBV 355 (Ci13)
Bouwjaar: 1940
Spoorwijdte: 1435 mm
Gewicht:
Lengte o/b:

SIK

De Pannekoektrein Marrum Friesland PannekoekenHet C40 rijtuig wordt “getrokken” door een kleine maar “venijnige” Locomotief, ook wel locomotor genoemd, met het typenummer 320 en stamt uit 1936. De bijnaam van deze Locomotor is “Sik” vanwege z’n mekkerende fluit (toeter). Er zijn nog best wel veel Sikken overgebleven in Nederland. Ze waren in de oorlogstijd namelijk makkelijk te verstoppen voor de vijand (o.a. in boerenschuren).

Technische informatie: Tractievorm: Diesel, Fabrikant: Werkspoor, Amsterdam, Fabrieksnummer: 781, Bouwjaar: 1936, Spoorwijdte: 1435 mm, Gewicht: 21 ton, Lengte o/b: 7.22 m, Vermogen: 85 PK, Max.snelheid: 60 km/h

Toiletwagon

De Pannekoektrein Marrum Toiletwagon MaterieelDe toiletwagon is van origine een Nederlandse GS goederenwagon uit de vijftiger jaren en door ons overgenomen van de KLOK/Stichting Klassieke Locomotieven en is veelal gebruikt voor het transport van Friese (poot)aardappelen. 

De wagon is compleet gerestaureerd in onze Remise in Noordhorn en op een fantastische wijze ingericht als toiletwagon. De wagon is ingericht met koperen watertanks en 200 jaar oude koperen kranen. De wandtegels zijn nostalgische Friese ‘witjes’ en de vloeren bestaan uit 250 jaar oude tegels in de kleuren van de M.IJ.S.M. De toiletten zijn oude eikenhouten poepdozen waar u letterlijk op de troon gaat.

Het interieur kent een sterke gelijkenis met de Koninklijke wachtkamer en toiletten in het Station van Utrecht uit de tijd van Koningin Wilhelmina. Heden ten dage is dit het Spoorwegmuseum. Dit is de reden dat deze wagon het ‘Koninklijk rijtuig’ wordt genoemd.

De Pannekoektrein: de leukste pannenkoeken van Friesland op station Marrum!

Perron 1, Station Marrum | Stasjonswei 24, 9073 GJ Marrum